Beyoncé & Jay-z route in het Louvre

Het is je vast niet ontgaan: Beyoncé en Jay-Z hebben het Louvre afgehuurd om daar de spectaculaire videoclip op te nemen 😍 In de videoclip zie je een aantal iconische kunstwerken van het Louvre terugkomen. Elk met een specifieke betekenis.

Wil je graag een doel in het Louvre? Hou je van diepgang? Ben je geïnteresseerd in politiek geladen betekenissen achter kunst en muziek? Of ben je gewoon fan van Beyoncé en Jay-Z? 😜 Dan is deze route echt een aanrader voor jou 😉 In dit artikel leiden we je langs de prachtige kunstwerken die in de videoclip te zien zijn én delen we de betekenissen erachter. Tipje van de sluier: zwarte liefde, vrouwen, kolonialisme, systemische onderdrukking en ‘black empowerment’ staan centraal. Interessant dus!

Beyoncé en Jay-Z route in het Louvre


De route

Je begint deze route in de Denon Wing. Zoek deze ingang als je via de piramide van het Louvre naar beneden bent gegaan. Tip: je kunt ook de geheime ingang van het Louvre gebruiken.
Het is sterk aan te raden van tevoren je tickets te kopen. Dan kun je via de geheime ingang zo naar binnen lopen. Tickets kun je hier bestellen.

🚶🏽‍♂️Volg deze stappen voor de meest logische route
Ga naar binnen via de Denon wing.
Nadat je je ticket hebt laten zien, ga de trap op.
Neem de wenteltrap aan de rechterkant.
Ga links van je een paar treden omhoog.
Tegenover de Piramide, sla rechtsaf en loop door de galerij.
Ga de grote trap op naar het standbeeld van een gevleugeld vrouwenfiguur (Nikè van Samothrake)

1. Nikè van Samothrake

De Nikè van Samothrake is het heerste topstuk wat je in deze route tegenkomt. Het speelt ook een prominente rol in de videoclip. In de video verschijnt- en danst Beyoncé voor het standbeeld in kleding die de structuur van de kleding en engelenvleugels van het standbeeld nabootst. Het zou een verwijzing kunnen zijn naar de film ‘Looking for Langston’. In de film stelt de hoofdrolspeler Hughes voor als een iconisch figuur, een culturele metafoor voor zwarte homomannen die worden onderdrukt om wie ze zijn en naar wie ze verlangen. In de videoclip is er een prachtige choreografie bij dit beeld.

🚶🏽‍♀️Vervolg je route
Tegenover Nikè van Samothrake, sla rechtsaf en ga tussen de zuilen door.
Ga rechtdoor voorbij de glazen deur.
Verlaat Salon Carré door de deur rechts van de ramen en ga de Grande Galerie binnen.
Loop verder door de Grande Galerie.
De Maagd van het Groene Kussen hangt op de linkermuur, na het eerste raam.

2. De maagd van het groene kussen

Dit klassieke schilderij, geschilderd door Andrea Solario, laat de maagd Maria zien die het kindje Jezus voedt. Als je bekend bent met de Bijbelse verhalen weet je dat Maria een sterke, jonge, deugdzame vrouw was die specifiek werd gekozen om de moeder van Jezus te zijn. Het laat ‘vrouwelijk empowerment’ zien. Dit thema van vrouwelijke empowerment is door de jaren heen verweven in de solo-albums van Beyoncé. Met name haar hits Single Ladies, Run The World (Girls), en Formation volgen die trend. Vandaar dat dit schilderij waarschijnlijk is gekozen in de clip van Apeshit.

virgin-of-the-green-cushion in het louvre
De Maagd van het Groene Kussen in het Louvre

👩🏼‍🤝‍👨🏽 Vervolg je route
Loop verder door de Grande Galerie. Passeer de roodmarmeren zuilen.
Pietà hangt op de linker muur, net voor het schilderij in het midden van de galerij.

3. Pietà

Zowel Maria Magdalena als Jezus nemen evenveel ruimte in beslag in de compositie van het schilderij. Door haar armen naar buiten te spreiden herbeleeft Maria symbolisch de daad van Jezus’ kruisiging en op zijn beurt zijn martelaarschap. Misschien is het een beetje raar om dit beeld te zien als we steeds zwarte stellen zien die elkaar omhelzen in dit deel van de video, maar het voegt zeker een niveau van tragedie toe aan hun liefde.

👨‍👩‍👧‍👦 Vervolg je route
Loop een paar stappen terug
Neem de eerste deur aan de linkerkant.
Ga naar de Mona Lisa-kamer.

4. Mona lisa

De Mona Lisa komt het meest voor in de videocip. De Leonardo da Vinci-klassieker wordt gebruikt in de introductie van de video waarin Beyonce en Jay-Z voor het eerst verschijnen in kleurrijke designerpakken. Het voelt als een groepsfoto. Hiermee symboliseerden dat ze ruimte voor zichzelf maken in een traditioneel witte museumlocatie. De laatste scène van de videoclip toont het paar in dezelfde outfits die zich omdraaien om de Mona Lisa aan te kijken en naar haar te kijken. Hiermee laten ze zien dat ze zowel makers als consumenten van kunst zijn.

🧍🏾‍♂️Vervolg je route
Draai je om en kijk naar het gigantische schilderij tegenover de Mona Lisa, het huwelijksfeest in Kana.

5. Bruiloft in Kana

Af en toe worden in de videoclip schilderijen getoond met de aanwezigheid van donkere mensen. Het schilderij van de bruiloft in Kana is er daar een van. Dit schilderij is het grootste in het Louvre en toont zwarte mensen als nauwelijks waarneembare slaven op de achtergrond. De close-upshots van deze figuren in de video wijzen op het wissen van zwarte figuren uit de kunstgeschiedenis, ondanks dat ze zeer aanwezig zijn in de werkelijke geschiedenis. Door het schilderij opnieuw in te kaderen om zich uitsluitend op de zwarte karakters te concentreren, tarten Beyoncé en Jay-Z zowel de westerse kunstverwachtingen.
Echter, de videoclip toont verder vooral de afwezigheid van donkere lichamen en cultuur in het museum.
Deze afwezigheid wordt onthuld, uitgedaagd en gedeeltelijk hersteld door de aanwezigheid van Beyoncé, Jay-Z en de dansers in het Louvre.

Daarnaast heeft het deels een politieke lading: terwijl de Bruiloft in Kana verschijnt in de videoclip zingt Jay-Z: “I said no to the Super Bowl/You need me, I don’t need you“.

Bruiloft in Kana

👨🏾‍🤝‍👨🏼 Vervolg je route
Loop achter de Mona Lisa langs, naar de volgende kamer. Sla linksaf in een grote galerij met rode muren.
Het schilderij ‘Het Vlot van de Medusa’ hangt iets verderop, aan de linkermuur.

6. Het vlot van de Medusa

Dit werk heeft een nogal verontrustend verhaal. Het toont de overlevenden van een schipbreuk die kannibalisme moesten beoefenen om te ontsnappen aan hongersnood en uitdroging. Je kunt je dus voorstellen hoe controversieel het schilderij is, vooral als je bedenkt dat aan de top van de menselijke piramide een zwarte man staat. Het vlot van de Medusa wordt beschouwd als een abolitionistisch en modern werk omdat het in wezen de zwarte man afbeeldt als een symbool van kracht en hoop onder angstige blanke mannen. Beyoncé zingt “I can’t believe we made it” terwijl we close-up shots van de zwarte man op het schilderij zien, wat bevestigt dat de tekst verwijst naar het succes van zwarte mensen ondanks het feit dat slavernij, kolonialisme en racisme probeerden een dergelijk succes onmogelijk maken.

Het staat dan ook symbool voor pijn en doorzettingsvermogen. Hetzelfde geldt voor het schilderij Pietà.

Jay-Z voor het vlot van de Medusa

👨‍👩‍👦 Vervolg je route
Blijf in dezelfde ruimte. Boven aan de muur aan uw rechterhand je De schaduwen van Francesca da Rimini en Paolo Malatesta.

7. De schaduwen van Francesca da Rimini en Paolo Malatesta

Het verhaal achter dit schilderij gaat als volgt: Francesca wordt uitgehuwelijkt aan Gianciotto Malatesta. Dit was een oude, gebochelde en kreupele man. Ze wonen na hun huwelijk in burcht van Gradara. Daar ontmoet Francesca Paolo, Gianciotto’s knappe broer. De vonk tussen de 2 slaat meteen over. Terwijl ze elkaar innig zoenen, worden ze betrapt door Gianciotto. Hij vermoordt ze vervolgens allebei.
Vervolgens komen ze in de hel. De hel heeft meerdere lagen of cirkels, afhankelijk van je daad kom je dieper of minder diep in de hel terecht. Francesca en Paolo worden natuurlijk beboet voor overspel. Ondanks de hevige wind in de hel lijken Francesca en Paolo onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dante is hierdoor geïntrigeerd en vraagt wat er is gebeurd. Francesca vertelt over het overspel. Dante is door dit verhaal zodanig ontroerd dat hij flauwvalt.

🏃🏼‍♂️ Vervolg je route
Blijf in dezelfde ruimte. Op de muur tegenover ‘Het vlot van de Medusa’ hangt ‘De aanvallende officier van de jagers te paard van de keizerlijke garde’

8. De aanvallende officier

Dit schilderij lijkt meer komisch dan historisch. Gericault was zich volledig bewust van het falende bewind van Napoleon en besloot dat in dit schilderij te verwerken. Het feit dat de soldaat op een exotisch zadel zit dat is gemaakt van de huid van een cheeta. En waar komen cheeta’s vandaan? Afrika, natuurlijk. Dit suggereert dat het mislukken van Napoleons empirische regering te wijten is aan de uitbuiting van zijn koloniën. Dit schilderij is een perfect voorbeeld van kolonialisme en de langdurige effecten ervan op de samenleving. Gebouwd onder het valse voorwendsel van kracht en superioriteit, wordt het bij nader inzien duidelijk dat het echt is gebaseerd op angst en wanhoop.

Pauze

Tijd voor een pauze? Je bent nu in de buurt van Café Mollien. Bestel een drankje en geniet van het fantastische uitzicht op de Piramide vanaf het terras 😍

👩‍👧Vervolg je route
Ga door de volgende kamer, langs de cadeauwinkel en de volgende kamer in.
Kijk naar De kroning van Napoleon, aan uw linkerhand.

9. De kroning van Napoleon en Joséphine in de Notre Dame

De parallellen die Beyoncé hier trekt zijn verre van subtiel.
In dit schilderij wordt Joséphine gekroond door Napoleon. Napoleon had zichzelf net had gekroond, in plaats van het de kerk te laten doen. Beyoncé plaatst haar lichaam direct onder de knielende Joséphine. De rol van Napoleon als een van ’s werelds meest beruchte kolonisatoren voegt een nieuwe dimensie van complexiteit toe aan deze nevenschikking.
Keizerin Josephine was een slaveneigenaar en speelde naar verluidt een veelbelovende rol bij het overtuigen van Napoleon om de slavernij in de Franse koloniën te herstellen. Als ze wist dat zwarte vrouwen voor haar kroningsportret op zwarte muziek dansten, zou ze zich omdraaien in haar graf! Waarschijnlijk waar Beyoncé voor ging. Er is ook een ironische gelijkenis tussen Josephine en Beyonce. Beiden zijn extravagant gekleed – Beyonce rapt een paar zinnen over haar ‘dure stoffen’ – en beiden zijn getrouwd met royalty’s. Plus, Josephine betrapte Napoleon in bed met een andere vrouw, maar de twee verzoenden zich met een beetje hulp van hun dochter. Een bekend verhaal voor Beyoncé en Jay Z.

De choreografie die Beyoncé hier uitvoert met haar danseressen doet denken aan haar line-up in haar clip ‘Formation’. Het is een zwarte feministische interventie die gaat over liefde en plezier en vreugde.”

👨‍👧‍👦Vervolg je route
Het portret van Juliette Récamier staat tegenover De kroning van Napoleon.

10. Madame Récamier

Juliette Récamier was een aanbeden socialite en de ideale Franse vrouw van de 19e eeuw. Ze was mooi, ze had een goede smaak in boeken en ze had nooit seks, dus ze was puurder dan puur. Het schilderij is geschilderd op het hoogtepunt van de transatlantische slavenhandel toen Afrikanen met geweld werden gedwongen tot slaaf gemaakt in Europa en Noord-Amerika. Het beeld wat in de videoclip wordt laten zien is een geweldige weergave van de nevenschikking tussen de ideale blanke vrouw en twee zwarte vrouwen die de aandacht van haar afleiden.

louvre apeshit madame Récamier

🏃🏼‍♂️ Vervolg je route
The Oath of the Horatii hangt op dezelfde muur, iets naar links

11. De eed van de Horatii

Op dit schilderij zie je een drieling. Het zijn de Romeinse Horatii broers. Zij zweren een eed, ter voorbereiding van de strijd om Rome te verdedigen ten koste van het familieleven. Hun vrouwen zijn verdrietig, omdat zij hun mannen moeten missen en geen idee hebben of ze ze ooit nog terug zien. Hier worden moed, eer en vaderlandsliefde uitgebeeld. Iets wat Beyoncé en Jay-Z natuurlijk ook met hun nummer willen doen.

👨‍👧‍👦 Vervolg je route
Draai je nu om en kijk naar The Intervention of the Sabine Women, tegenover The Oath of the Horatii.

12. De Sabijnse vrouwen tussen de strijdende partijen

Dit schilderij vertelt een heel mooi verhaal. Rome voerde een oorlog tegen de Sabijnen. Tijdens de oorlog roofden ze de vrouwen van de Sabijnen, de Sabijnse maagdenroof. De Sabijnen waren niet bestand tegen het geweld van Rome en verloren die strijd. Maar een klein jaar na de roof waren ze militair gezien weer sterk genoeg om hun vrouwen terug te roven. Maar toen ze bij Rome kwamen, kwamen de vrouwen onverwacht tussenbeiden. Ze wilden de strijdende mannen tot vrede bedaren. Ze hadden nieuw geluk gevonden en waren soms al hertrouwd.

In het vorige schilderij, De eed van de Horatii gaat het vooral om waarden zoals moed, eer en vaderlandsliefde. Dit schilderij gaat juist over waarden zoals liefde, saamhorigheid en vrede. Liefde die zegeviert over conflicten. Dit is ook een zeer prominent thema in een van de albums van Carter. En iets wat zij zelf ook hebben doorstaan als koppel.

👩‍👩‍👧 Vervolg je route
Verlaat de kamer en ga richting The Winged Victory of Samothrace.
Neem de trap naar het standbeeld.
Ga de trap op links van het standbeeld.
Ga rechts de rotonde in.
Sla rechtsaf de Galerie d’Apollon in.
Loop naar het midden van de galerij en kijk omhoog naar het plafond.

13. Het plafond van de Galerie d’Apollon

Het prachtige plafond van de Galerie d’Apollon is sowieso een bezoekje waard, maar heeft in de videoclip meer een biografische betekenis. Er wordt in de video ingezoomd op de dierenriem afbeeldingen waarbij ‘maagd’ (virgo) wordt gecentreerd. Dit is het astrologische teken van Beyoncé.

🧍🏿‍♀️Vervolg je route
Draai je om en ga terug langs The Winged Victory of Samothrace.
Ga de trap af tegenover het standbeeld.
Ga onderaan de trap rechtsaf en ga de volgende trap af.
Ga rechtdoor door de rotonde (kamer 408) en de volgende kamer (kamer 347).
Sla rechtsaf zodra je de kamer met roodmarmeren muur binnenkomt en ga omhoog naar de Venus de Milo.

14. Venus de Milo

De Venus van Milo, een oud Grieks beeld van de godin Aphrodite, wordt al lang beschouwd als een standaard van ontzagwekkende schoonheid. Beyoncé’s naakte bodysuit en haar pose in de “S-curve” van het standbeeld trekken een duidelijke parallel met het standbeeld.
Beyoncé’s zwangerschap aankondiging had ook al een Aphrodite-vergelijking. Ze is duidelijk geïnteresseerd in beelden van Venus en Aphrodite.

Tegelijkertijd vertegenwoordigt dit ongelooflijk beroemde beeld van de godin van de liefde in feite de geïdealiseerde westerse schoonheid. Met haar naakte bodysuit en uitdagende houding wordt Beyoncé de nieuwe Venus, waardoor het standbeeld achter haar er een beetje angstig uitziet. Beyoncé danst voornamelijk met haar armen, haalt de focus weg van Venus en verklaart schaamteloos dat zij het kunstwerk is om te bewonderen.

Beyoncé dansend voor Venus de Milo in het Louvre
Haar zwangerschapsaankondiging

🧍🏼‍♀️Vervolg je route
Ga rechtdoor door de menigte sculpturen met uitzicht op de Venus van Milo.
Ga naar het standbeeld van Hermes, in het midden van de galerij.

15. Hermes die zijn sandaal vastmaakt

Er is eigenlijk geen bewijs dat de bewering ondersteunt dat dit beeld Hermes is. Zijn sandaal heeft geen vleugels en hij draagt ook niet zijn gebruikelijke helm. Het is heel goed mogelijk dat de figuur de mythische figuren van Theseus of Jason zou kunnen zijn, aangezien beide verhalen sandalen bevatten.

Maar de sandaal doet er niet toe in de video – we zien hem niet eens. De video ontdoet dit beeld van zijn vroegere betekenis door zich in plaats daarvan te concentreren op zijn knielende positie en zijn lichaam parallel te laten lopen met knielende zwarte mannen als een verwijzing naar de NFL die spelers verbiedt te knielen als een vorm van protest tijdens het volkslied.
Enkele Amerikaanse atleten hebben geprotesteerd tegen politiegeweld en racisme door op één knie te knielen terwijl het Amerikaanse volkslied wordt gespeeld. Maar dat werd dus verboden.

Met andere woorden, de video toont gekleurde mensen die zich de vorm van dit klassieke Griekse beeld eigen maken, net zoals blanken zich vaak de zwarte cultuur toe-eigenen, alleen wordt dit gedaan met eervolle bedoelingen in plaats van egoïsme.

👩🏼‍🤝‍👨🏽 Vervolg je route
Aan het einde van de kamer, sla linksaf voor het standbeeld van Athena.
Ga de trap rechts af naar de Crypte van de Sfinx.

16. De Grote Sphinx van Tanis

Het wordt gesuggereerd dat dit beeld wordt laten zien in de videoclip als een herinnering dat het oude Egypte en zijn geschiedenis deel uitmaken van een grotere Afrikaanse geschiedenis. Musea beschouwen Egyptische kunst niet als een onderdeel van de geschiedenis van Afrikaanse en zwarte kunst; in plaats daarvan wordt het vaak gecombineerd met het oude Griekenland en Rome. En dat terwijl het wel in Afrika ligt en daar ook mee verbonden is.

👨‍👩‍👧‍👦 Vervolg je route
Ga links van de Sfinx de trap op.
Ga door de afdeling Egyptische Oudheden (kamers 337 tot 327).
Na de Allée de Sphinx (kamer 327) gaat u links de trap op.
Boven aan de trap ga je door de deur aan de linkerkant.
Draai links en ga door de glazen deuren.
Ga de wenteltrap op.
Boven aan de trap gaat u linksaf richting de reeks kamers.
Ga door kamers 931 tot 935.
Zoek in kamer 935 het portret van een donker getinte vrouw.

17. Het portret van een donkere vrouw

Het portret van een donkere vrouw verschijnt aan het einde van de videoclip van Apeshit en geeft een sterke zwarte empowerment boodschap. Het is geschilderd in 1800 door Marie Guillemine Benoist – een voorstander van vrouwenzaken. Het is belangrijk voor de periode waarin het is gemaakt, want het is een van de eerste portretten van een vrije zwarte vrouw na de tijdelijke afschaffing van de slavernij in de Franse koloniën in 1794. Deze periode is ook van betekenis voor de vrouwenbeweging in diezelfde periode.

Het is bedoeld om te symboliseren wat het betekent voor een donker gekleurd persoon om hun cultuur niet weerspiegeld te zien in de geschiedenis van de westerse kunst.

Beyoncé, gekleed in een dure jurk van Versace en glimlachend in de camera terwijl ze naast haar man zit, portretteert een nieuwe zwarte vrouw en brengt een nieuwe zwarte aanwezigheid naar het museum in haar presentatie van de kunstgeschiedenis, waarbij ze een rijke en succesvolle zwarte vrouw vervangt door Benoists slaaf met blote borsten en dienaar.

De videoclip

Benieuwd over welke videoclip het hier precies gaat? Check hem hier: