Openbaar Vervoer Parijs

Eline Door Eline

De beste manier om zoveel mogelijk van Parijs te zien is door gebruik te maken van het openbaar vervoer Parijs. Het openbaar vervoer is namelijk snel, makkelijk en niet al te duur. Zeker om grote afstanden te overbruggen kan gebruik maken van het openbaar vervoer heel handig zijn. Voor kleinere afstanden zou ik persoonlijk altijd adviseren om op de fiets door Parijs te gaan zodat je ook nog veel van de stad ziet.

Op deze pagina vind je vooral algemene uitleg over verschillende soorten openbaar vervoer 😉
Wil je meer weten over de metro en tickets? Lees dan ons artikel over de metro.
Wil je meer weten over de OV-chipkaart in Parijs? Lees dan ons artikel over de Navigo pas.

Openbaar vervoer in Parijs


openbaar vervoer in Parijs Notre Dame
openbaar vervoer in Parijs

Belangrijkste openbaar vervoer in Parijs: de metro

De metro is het belangrijkste openbaar vervoer in Parijs. Parijs heeft namelijk een heel erg groot metronetwerk. Overal in Parijs ben je dichtbij een metrostation. De lijnen rijden erg frequent en de hele dag door 😊 Tijdens de spits zit er meestal iets van 2 minuten tussen de metro’s in. Tijdens daluren, vakanties en op zondagen zit er meestal 8 tot 10 minuten tussen twee treinen.

Van zondag tot donderdag rijdt de metro in Parijs van ongeveer 05:30 uur tot 00:40 uur.
Op vrijdag en zaterdag rijdt hij iets langer door, meestal tot 1:40 uur.

Tickets kopen
Om met de metro te reizen heb je een ticket nodig. Een ticket kun je kopen bij de ingang van elk station. Je kunt een ticket dan kopen bij een balie of bij een automaat. Tegenwoordig kun je ook tickets via je telefoon kopen. Lees er meer over in ons artikel over de Navigo Pas.

Handig: Voor al het openbaar vervoer in kun dezelfde tickets gebruiken om mee te reizen 😊 De enige uitzondering is de Orly bus naar het Orly vliegveld en de Roissy bus naar het vliegveld Charles de Gaulle.

Een los ticket noem je in Parijs een t+ ticket. Als je deze tickets koopt hebben geen datum dus je kunt ze makkelijk van tevoren kopen. Als je wat tickets over hebt kun je ze bewaren en tijdens je volgende stedentrip naar Parijs gebruiken.

Maar er zijn heel veel verschillende soorten tickets. Lees verder in ons artikel over tickets voor de metro.

Overstappen
Soms moet je overstappen om bij een andere lijn te komen. Zoek dan naar een station waar zowel jouw lijn langs gaat, als de lijn die je nodig hebt.  Om over te stappen moet je bij het verlaten van de metro niet de borden ‘sortie’ volgen, maar de borden met het nummer (of de naam) van de lijn die je nodig hebt.

Om over te stappen heb je geen ander kaartje nodig. Je kunt hetzelfde kaartje gebruiken. Als je het station uit bent gegaan moet je wel een kaartje kopen (als je een kaartje had gekocht voor slechts 1 rit). Je hebt 90 minuten om over te stappen. Daarna moet je opnieuw een ticket kopen.

Navigo: pas voor inchecken in het openbaar vervoer

Aan de papieren kaartjes (die al sinds 1900(!) in gebruik zijn) zitten veel nadelen: ze raken makkelijk kwijt, ze belanden na gebruik vaak op straat en ze gaan vaak kapot (de magneetstrip werkt niet meer als je de kaartjes bij je telefoon bewaart).

Met de Olympische Spelen op komst is besloten om over te stappen op een OV-pas. Dit heet in Parijs de Navigo Pas. Deze pas schaf je 1 keer aan. Daarna kun je hem met je telefoon opladen. Je laadt dan tickets op je kaart. Dit kan overigens ook nog bij een automaat als je dat makkelijker vindt.

Mensen met een iPhone hebben helemaal geen kaart nodig. Als je een iPhone hebt kun je namelijk ook gewoon tickets op je telefoon laden en met je telefoon inchecken. Je moet dan wel een iPhone 7 over hoger hebben.

Alles over het inchecken in de metro pas lees je in ons artikel over de Navigo pas 😊

De anonieme kaart. Dit noemen ze de Navigo Easy Pass
Dit noemen ze de Navigo Easy Pass ©Wegwijs naar Parijs
tickets metro parijs
Een los ticket voor de Parijse metro ©Wegwijs naar Parijs

Snelste openbaar vervoer: de RER

Ook de RER is een belangrijk onderdeel van het openbaar vervoer in Parijs. Veel mensen vinden het verschil tussen de metro en de RER verwarrend, dus ik zal het verschil hier goed proberen uit te leggen.

De metro rijdt echt in het centrum van Parijs. Dus binnen de ring (de Boulevard de Périphérique).
Om buiten de ring van Parijs te komen kun je dus niet altijd een metro pakken. Je hebt dan een RER nodig.

De RER lijkt heel erg op de metro, maar rijdt sneller en er zit een grotere afstand tussen de stations in. Dat is handig, want zo ben je erg snel op je bestemming buiten de ring (of juist binnen de ring als je van buiten komt). Deze treinen rijden dus naar de voorsteden van Parijs.

Als toerist zul je de RER waarschijnlijk gebruiken om naar het Paleis van Versailles te gaan, om naar Disneyland te gaan of om naar je hotel of camping buiten de ring te gaan. De veelgeboekte camping in Parijs Maisons Laffitte ligt bijvoorbeeld buiten de ring. Je pakt dan de RER om naar het centrum te reizen.

Er zijn in totaal 5 RER lijnen. De meest bekende lijnen zijn de RER A (naar Disneyland en de camping Maisons Laffitte), de RER B (naar het vliegveld Charles de Gaulle) en de RER C (naar Versailles).

Wil je meer weten over tickets voor de metro en de RER? Lees dan even verder in ons artikel over de metro. Daar leggen we alles uit. Of pak het artikel over de Navigo pas erbij (zie ook hieronder).

openbaar vervoer in Parijs
Openbaar vervoer in Parijs

De bus in Parijs

Als je wat meer van Parijs wil zien tijdens een reisje met het openbaar vervoer moet je natuurlijk niet de ondergrondse metro pakken. Een goed alternatief is dan de stadsbus. Tijdens je reis naar de volgende bestemming kun je Parijs bekijken door de ramen.

Tip: heb je een beperking of reis je met iemand met een beperking? Dan is de stadsbus het beste openbaar vervoer in Parijs voor jullie. De metro is namelijk helemaal niet rolstoel of krukken-vriendelijk. Er zijn geen liften, soms geen roltrappen en er zit een gat tussen het platform en de treinen. De bus is een stuk beter ingesteld op mensen met een beperking 😉

Dit geldt ook voor jullie als je met een kinderwagen naar Parijs gaat. Soms kan de bus dan ook handiger zijn. Een kinderwagen kan bijvoorbeeld ook lastig door de poortjes bij de ingang van de metrostations.

Bushaltes
Een bushalte is te herkennen aan het feit dat er bushokjes langs te weg zijn of door en paal met daarop de nummers van de bussen die daar langs rijden. Zoals je op de foto ziet is een paal meestal blauw/groen gekleurd. Aan de zijkant staat de naam van de halte.

Om met de bus te reizen heb je een geldig vervoersbewijs nodig. Je kunt een kaartje bij de buschauffeur kopen. Maar ook met je metrotickets of je Navigo pas kun je met de bus reizen.

Wist je dat: je je telefoon kunt opladen bij de bushaltes van Parijs? 😜 Je hebt hiervoor een oplader met usb aansluiting nodig. Heel handig. Zo weet je zeker dat je telefoon niet leeg gaat 🙂

bus in parijs openbaar vervoer
openbaar vervoer bus

Bustijden
Buslijnen in de stad hebben een busnummer met 2 cijfers.
Buslijnen in de buitenwijk hebben een busnummer met 3 cijfers.
Op zondag en feestdagen rijden er ook bussen, maar dit zijn er wel minder. Dan kun je het beste de aangepaste regelingen even opzoeken. ’s Nachts rijden er Noctilien lijnen. Dit zijn nachtbussen. Deze bussen rijden tot 5.00 uur ’s ochtends.

Overstappen en plattegrond
Om te bepalen waar je het beste kunt overstappen van bus kun je gebruik maken van de plattegrond met de buslijnen in Parijs hier onder. Hier is een plattegrondje te vinden met alle buslijnen in Parijs. Deze plattegrond kun je printen en meenemen.

Tip: Je kunt aan de buschauffeur een ‘Plan de poche’ vragen. Dit is een kaartje waar alle metrolijnen, buslijnen en RER-lijnen opstaan in zakformaat. Super makkelijk! Je kunt zo’n ‘plan de poche’ ook meenemen uit een metrostation. Daar hangen ze vaak in bakjes aan de muur.

Hop on hop off bus

De hop on hop off bus is natuurlijk geen onderdeel van het openbaar vervoer, maar wel erg leuk én praktisch 😊

Het is vooral praktisch als je met name de grote bezienswaardigheden wil bekijken en bezoeken. Met een ticket voor de hop on hop off bus kun je de hele dag van de bus gebruik maken. Bij elke bezienswaardigheid is een halte waar je kunt op- en afstappen. Zo hoef je helemaal geen gebruik te maken van ander openbaar vervoer.

Onderweg kun je genieten van het uitzicht over de stad en bij mooi weer kun je lekker op het bovendek zitten 🙂

🎟️ Boek hier je tickets voor de hop on hop off bus

Hop on hop off bus Parijs

Taxi’s in Parijs

Is het openbaar vervoer geen goede optie of rijdt het OV niet (dat gebeurt eigenlijk nooit, maar voor het geval dat). Dan kun je overwegen om met een taxi door Parijs te reizen.

In principe kun je in Parijs een taxi langs de weg aanhouden, maar over het algemeen kun je het beste naar een taxistandplaats gaan. Op de taxistandplaats moet je altijd de voorste taxi nemen. Het beste kun je natuurlijk van tevoren even bellen om een taxi te reserveren.

Hoe weet je of een taxi legaal is?

Taxi’s in Parijs hebben geen uniforme uitstraling zoals in steden als New York. Dat betekent dus dat je niet aan het uiterlijk van de auto zelf kunt zien of de taxi legaal is. Hoe kun je een legale taxi dan wel herkennen?

👉 De taxi moet bovenop het dak een bordje hebben staan dat ‘Taxi Parisien’ zegt. Daaronder hangen nog drie kleine lichtjes met de letters A, B en C. Het bordje geeft licht door middel van LED verlichting.

👉 De taxi moet binnen in de auto een zichtbare en werkende taxameter (taximeter) hebben waarop staat aangegeven wat je als klant moet betalen (deze loopt dus op naarmate de taxi langer rijdt).

👉 Het licentienummer van de taxi moet zichtbaar zijn op de rechterkant van de nummerplaat.

👉 Elke taxi moet een boordcomputer taxi (BCT) hebben. De boordcomputer taxi registreert ritten en werktijden.

Hoe weet je of een taxi vrij is?

Dit kun je zien aan de lamp bovenop de taxi. Als de lamp groen brandt is de taxi vrij. Als de bovenste lamp uit staat en een van de drie kleinere lampjes onder ‘Taxi Parisien’ licht geeft, is de taxi bezet.

Tarieven
Boven op de taxi staat een bordje met daarop ’taxi’. Als dit bordje verlicht is, is de taxi vrij. Onder het bordje staan de letters A, B en C. Deze geven aan welk tarief gerekend wordt.

TariefWordt gerekend op:
A (€1,09/km)maandag t/m zaterdag van 10-17 uur
B (€1,38/km)maandag t/m zaterdag 17-10 uur, zondag 7-24 uur, feestdagen 0-24 uur
C (€1,61/km)zondag 0-7 uur
Taxi in Parijs openbaar vervoer Parijs
taxi openbaar vervoer parijs

Zo plan je je route in het openbaar vervoer

Om jouw reis met in het OV van Parijs makkelijker te maken zou ik je zeker adviseren om van tevoren je reis te plannen. Dit kan bijvoorbeeld met de RATP app. Deze App is Nederlandstalig, je hebt geen internet nodig om de app te gebruiken en de app is beschikbaar voor zowel iPhone en Android telefoons. In de app vind je een interactieve metrokaart van Parijs, een reisplanner, informatie over tickets en beperkte informatie over verschillende toeristische attracties.

Maar als je internet op je telefoon hebt kun je ook gewoon Google Maps gebruiken om je reis te plannen. Ik vind Google Maps persoonlijk altijd het meest fijn werken en dan hoef je ook geen hele app op je telefoon te downloaden.

Metro App Parijs
RATP app voor het plannen van je reis

Openbare fietsen

Om het milieu te beschermen tegen uitlaatgassen wil Parijs het fietsen bevorderen. Daarom zijn er sinds 2007 zogenaamde Vélib’s beschikbaar voor iedereen. Deze fietsen zijn een groot onderdeel van het openbaar vervoer in Parijs.

Vélib staat voor ‘vélo libre’, of vrij vertaald: deelfiets 😊 Door de hele stad heen zitten bepaalde punten waar je Vélib’s kunt krijgen. Voor een overzicht kun je het beste de Vélib App downloaden.

De fietsen die worden aangeboden zijn echt in hele goede staat. Ze zijn stevig gebouwd, hebben versnellingen en een mandje voorop zodat je niet je (zware) tas op je rug hoeft te houden tijdens het fietsen. Echt ideaal! Als een fiets kapot is wordt dat ook aangegeven en kan de fiets niet gebruikt worden. Zo weet je dus zeker dat je altijd een fiets hebt die het goed doet. Bovendien kun je de hoogte van het zadel aanpassen zodat de fiets altijd geschikt is voor iedereen.

Tip: als je hier meer over wil weten zoals hoe je een fiets huurt en hoeveel dat kost raden we je aan ons artikel over de Vélib te lezen.

Er komen tegenwoordig ook steeds meer commerciële aanbieders van elektrische fietsen. Deze fietsen zijn ook erg prettig. Het voordeel ten opzichte van de Vélib is dat je deze makkelijker kunt huren en ze zijn wat krachtiger dan de Vélib 🙂

fietsen in parijs veilig
Mooie brede fietspaden langs de Seine
velib parijs
Hier zie je een Vélib stalling. Dit zie je door heel Parijs heen.

Veelgestelde vragen over het OV

Wat is het verschil tussen de metro en de RER?

De metro rijdt alleen in het centrum van Parijs (binnen de ring). De RER rijdt vanuit het centrum van Parijs naar de voorsteden (dus buiten de ring). Ze lijken erg op elkaar, maar het grote verschil tussen de RER en de metro is de afstand tussen de stations en de snelheid. De RER rijdt sneller en heeft een grotere afstand tussen de stations. Zo ben je dus super snel vanuit het centrum op je bestemming buiten de ring. Bijvoorbeeld bij het Paleis van Versailles of Disneyland.

Hoe werkt het openbaar vervoer in Parijs?

Het openbaar vervoer in Parijs werkt eigenlijk heel makkelijk. Je kunt tickets kopen bij een automaat in de metrostations, in de bus of via je telefoon. Deze tickets zijn vervolgens in bijna het hele openbaar vervoer te gebruiken (metro, RER, bus, tram, funiculaire). Binnen 90 minuten kun je overstappen. Je kunt natuurlijk ook dag- of weekkaarten aanschaffen. Dan kun je de hele dag of week onbeperkt gebruik maken van het OV. In het artikel zelf geven we meer uitleg over hoe het openbaar vervoer werkt.

Wat kost een dagkaart voor het openbaar vervoer?

Een dagkaart noemen ze in Parijs een ‘Mobilis-pas’. Deze kaart is voordelig als je meer dan 5 keer op een dag met de metro reist. Je kunt hem voor zone 1-2 kopen voor €8,45, voor zone 1-3 voor €11,30, voor zone 1-4 voor €14 en voor zone 1-5 voor €20,10.
Het Paleis van Versailles ligt in zone 4
Disneyland ligt in zone 5.

Reacties
  1. Goedemorgen! Wij gaan met ons gezin van 5 naar Parijs. Kan je met losse tickets/ dagticket zowel in de metro als in de Hop/on off bus? Of zijn dat verschillende tickets?
    En is dan een dagticket beter dan losse tickets, we gaan minimaal 2-3 keer met de metro? En zijn er nog kortingen voor de kinderen?
    Alvast bedankt!

    • Hoi Corianne,

      Wat leuk dat jullie met het gezin naar Parijs gaan! 🙂
      Met tickets voor de metro kun je niet met de hop on hop off bus reizen. Daar heb je echt aparte tickets voor nodig.
      Lees er meer over in ons artikel over de hop on hop off bus. Op die pagina vind je ook een kortingscode voor de tickets, dat scheelt weer! 😊

      Een dagticket voor de metro is pas voordeliger als je meer dan 5 keer per dag gebruik maakt van de metro. Er zijn ook speciale tickets voor kinderen. Lees daarover meer in ons artikel over de metro van Parijs. In dat artikel staat alles uitgebreid uitgelegd 😊

      Groetjes,
      Eline | Wegwijs naar Parijs

  2. Hallo Johan en Eline,
    Ik wil misschien oud en nieuw gaan vieren in Euro Disney, maar ik wil graag weten of ik met de metro nog in de nacht terug kan reizen naar mijn Hostel, maar kan de informatie hier niet over vinden.
    We slapen bij de sacre coeur in de buurt.
    Weten jullie dit misschien?
    Groetjes Chantal

  3. Wij hebben vorig jaar een navigopas aangeschaft. We gebruiken vaak de bus. Met een kaartje kon je altijd binnen een bepaalde tijd overstappen op een andere lijn. Ik kom er nu echter niet achter of dit met n pas ook zo is en zoja, hoe werkt dat : moet je toch iedere keer inchecken?

    • Hoi Anne!

      Een Navigo pas werk hetzelfde als de losse tickets. Je hebt dus weer dezelfde overstaptijd. Je checkt dan wel in als je een andere bus instapt, maar als je ticket nog geldig is doet hij dat gewoon 😊

      Veel plezier!

  4. Bedankt voor de mooie en informatieve blog.
    Èen puntje op de I. Voor het kopen van treinkaartjes met je mobiel met de Navigo app heb je blijkbaar een Iphone 7 of hoger nodig, anders is her niet compatibel

    • Hoi Ingeborg,

      Dankjewel voor je berichtje. Goed dat je dit even deelt. Daar waren wij namelijk niet van op de hoogte 🙂
      Ik ga het toevoegen in het artikel.

      Groetjes,
      Johan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *